• Website naar wens
    Responsive design. Goed zichtbaar op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets

    Websitepakket

    Veilig en snel online

  • Zoekmachine optimalisatie
    Zoekmachine optimalisatie

    SEO Google

    Wordt gevonden!

  • Responsive design
    Goed zichtbaar op elk formaat

    Responsive

    Goed zichtbaar

Blog: 10 SEO Tips om je bedrijf beter vindbaar te maken in Google.

Met regelmaat krijgen wij de vraag van klanten hoe ze ervoor kunnen zorgen om hun bedrijf beter vindbaar te maken in Google zonder dat het al te ingewikkeld wordt. Google is namelijk met 90% de meest gebruikte zoekmachine van Nederland. Hoe kun je nu zelf ervoor zorgen om beter gevonden te worden?

Hieronder 10 belangrijke tips.

Tip 1: Bepaal en verwerk de belangrijkste zoekwoorden waarmee je gevonden wilt worden

Google scant teksten op websites en op basis daarvan zal de zoekmachine afwegen op welke positie je website wordt geplaatst. Het is daarom zeer belangrijk dat je website is voorzien van de juiste trefwoorden maar ook een combinatie van trefwoorden. Zo is 'dierenwinkel' een heel globaal woord en zal er veel meer concurrenten zichtbaar worden dan als je specifieker zoekt zoals 'dierenwinkel den haag'

Hoger in Google. Zoekwoorden voor betere vindbaarheid

Uiteraard zullen er veel minder bezoekers zoeken op twee woorden maar de kans is wel veel groter dat je gevonden wordt en dat bezoekers sneller op jouw website klikken. Je komt tenslotte uit hun omgeving. Zorg daarom dat je een lijst maakt met de belangrijkste zoekwoorden. Verwerk deze zoekwoorden overal in je websites maar ook in de bestandsnamen van de foto's die je upload. Een foto met de naam DSC345345.jpg zegt niet veel voor Google maar bijv: dierenwinkel-den-haag.jpg zorgt dat Google de foto kan vinden die gekoppeld is aan je website.

Bepaal ook je doelgroep en of deze zoektermen aansluiten naar je gewenste klanten.

Tip 2: Zorg dat je bedrijf goed wordt gevonden bij Google Maps

Als je bijv. zoekt op 'kapsalon rijswijk' dan verschijnen bovenaan eerst de bedrijven in Google Maps. Zorg dat je bedrijf gevonden wordt in Google Maps en Google bedrijven. Bepaal aan de hand van de Google Zoekwoordenplanner op welk woord de meeste mensen zoeken. In dit geval is dat 'kapper' of 'kapsalon'. Begin met dit trefwoord en daarna je bedrijfsnaam. Vermeld hierbij ook de juiste openingstijden, n.a.w. gegevens, telefoonnummer, emailadres en website. Ook mooie foto's plaatsen van de winkel kan aanzienlijk helpen voor een betere conversie.

In deze tijd hebben bezoekers weinig tijd en door de vele concurrentie zien ze door de bomen het bos niet meer. Ze lezen geen lange teksten meer (behalve tips) en ze moeten snel een beslissing maken. Zorg daarom dat je vermelding of advertentie erg opvalt door gebruik te maken van mooie foto's en zorg voor een goede 'call2action'. Een duidelijke, groene knop met Bel nu, Offerte aanvragen, Direct reserveren of boeken.

Tip 3: Ga aan de slag met reviews, recensies en klantbeoordelingen

Bezoekers willen graag weten wat andere ervan vonden en of je wel een goede service levert voordat ze iets bij je kopen. Daarom zijn recensies belangrijk voor je bedrijf maar ook om beter vindbaar te worden. Door gebruik te maken van bijv: The Feedback Company of Klanten vertellen kun je een review module inladen in je website.

Hierdoor verschijnen er sterren of een waardering die ook in Google zichtbaar kan worden. Dit geeft vertrouwen voor bezoekers. Zorg dat al je vrienden, klanten, kennissen en familie een review aanmaken om zo goed voor de dag te komen. Mocht je een keer een slechte review krijgen beantwoord deze dan netjes waarom het fout is gegaan. Bij elk bedrijf gaat er wel is iets fout en dat weten de bezoekers ook. Je kunt ook gebruik maken van gratis reviews bijv: op Google recensies of Facebook recensies. Voor extra vertrouwen bij je bezoekers kun je ook bekende logo's op je website plaatsen zoals een iDeal logo, Keurmerk of logo's van bekende merken of bedrijven. (Referenties)

Tip 4: Zorg voor links naar je website

Google hecht veel waarde aan inkomende links omdat dan je website blijkbaar interessant is voor bezoekers. Je kunt zorgen voor inkomende links door bijv: een advertentie te plaatsen op Marktplaats, De Telefoongids of andere websites die met je branche te maken heeft. Zo kun je bijv. vragen beantwoorden op een forum of links uitwisselen met andere websites. Wel wordt aangeraden om je link te plaatsen op websites die enigszins aansluiten bij je branche.

Tips voor betere vindbaarheid op het gebied van SEO en zoekmachine optimalisatie

Tip 5: Upload een filmpje op Youtube

Ook Youtube is een dienst van Google en daarom zeer belangrijk voor je bedrijf. Bezoekers kijken het liefst natuurlijk een filmpje van je bedrijf waarin vertelt wordt wie je bent en wat je doet. Ze zien direct een impressie van je bedrijf wat zorgt dat bezoekers veel sneller overgaan tot actie. Als je het moeilijk vind om een bedrijfsvideo te laten maken kun je ook een videofilm maken met alleen foto's, teksten en een leuk achtergrond muziekje. De video kun je uploaden naar Youtube om zo nog beter gevonden te worden. Vergeet ook niet om de belangrijkste zoekwoorden aan het filmpje te koppelen of een leuke omschrijving erbij te plaatsen. Google is een robot en leest alleen teksten. Teksten in een videofilm of gesproken teksten leest Google niet. Geef ook de bestandsnaam van je video een goede naam.

Tip 6: Maak goed gebruik van Social Media zoals Facebook, Twitter of Instagram

Iedereen zit tegenwoordig op Facebook, Twitter en Instagram dus het is belangrijk om ook daar gevonden te worden. Daarnaast kun je door 'likes' een soort van vaste bezoekers creëren die interesse hebben in je bedrijf. Hier kunnen dus ook potentiële klanten tussen zitten. Plaats daarom met regelmaat een leuke tekst, foto's of een video om het interessant te houden voor je volgers. Hoe meer aandacht je eraan besteed hoe meer je als bedrijf ervan kan profiteren. Het kost wat tijd maar misschien kun je iemand vinden die het leuk vind om minimaal 1x in de week iets op social media te plaatsen. Verder kun je ook adverteren op Facebook bijv. om zo een nog groter bereik te krijgen. Je betaalt dan kosten per klik. (cpc) Over het algemeen kun je voor een relatief laag bedrag al adverteren en dus proberen of het iets is voor je bedrijf.

Tip 7: Update met regelmaat je website of plaats een blog

Door je website met regelmaat te updaten via het cms kun je ervoor zorgen dat Google ziet dat de website nog actueel is. Google zal hier extra waarde aan hechten. Nog beter is door gebruik te maken van een blog. Plaats bijv: elke maand een leuk artikel met tips, nieuws of een aanbieding met daarin de belangrijkste trefwoorden waarmee je gevonden wilt worden. Hierdoor zal Google je website hoger ranken. Zo'n artikel met nieuws of tips kun je vervolgens weer op Facebook plaatsen.

Veel bezoekers op je website is leuk maar als deze bezoekers geen actie ondernemen kun je ze ook niet ontmoeten. Dit heet bezoekersconversie. Zorg voor goede landingspagina's door de opmaak en vormgeving zo in te delen dat bezoekers sneller overgaan tot actie. Dit kan je doen door duidelijke teksten, mooie foto's te plaatsen en zoals eerder gezegd een duidelijke call2action knop.

Tip 8: Is je website ook goed zichtbaar op mobiel en tablets?

Tegenwoordig is mobiel niet meer weg te denken en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden. Een website die dus goed zichtbaar is op mobiel en tablets zorgt dat bezoekers langer op je website blijven maar ook Google hecht er meer waarde aan. Zo zal je bedrijf beter vindbaar worden door gebruik te maken van een mobiele website. Heb je geen mobiele website vraag ons dan gerust naar de mogelijkheden.

Tips voor betere vindbaarheid op mobiel en tablets

Tip 9: Zorg voor een veilige website met https (ssl)

Google hecht steeds meer waarde aan snelle en veilige websites. Met name HTTPS zal het komende jaar erg belangrijk worden. Websites zonder https zullen lager ranken en dus lager scoren in Google dan websites met https. Het is namelijk mogelijk om gegevens te onderscheppen bij het invullen van een formulier op de website als deze geen https heeft. Dit kan dus ook voor problemen zorgen bij je klanten. Het is daarom aan te raden om https te activeren op het domein als je met formulieren werkt en beter gevonden wilt worden.

Tip 10: Leer van je bezoekers. Maak gebruik van Google Analytics

Meten is weten. Hoeveel bezoekers heb je op je website? Op welke pagina's blijven ze het langst en op welke pagina gaan ze het snelst weg. Google Analytics geeft je de mogelijk om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. Dit programma kun je gratis activeren met je Google account.